Netflix, Amazon og Spotify er ikke alene om at bruge algoritmer til at give automatiserede anbefalinger.
Tag f.eks. kemikalievirksomheden Esti Chem A/S som gennem AI Denmark har arbejdet med et anbefalingssystem, der kan komme med anbefalinger til, hvilke produkter, såsom rensemidler, smørremidler og tryvfarve, kunderne kan købe på baggrund af deres behov.
“Vi har valgt at arbejde med det, fordi vi skal finde en anden måde at kommunikere på over for kunderne,” siger direktør Thomas Mathisen i AI Denmarks podcast.
“Vores produkter kan anvendes i rigtig mange brancher og af mange firmaer, som vi aldrig har hørt om. Så vi kan ikke opsøge alle vores potentielle kunder aktivt. De bliver nødt til at søge efter os, så derfor skal vi til at være på internettet på en anden måde end tidligere,” lyder det videre over for podcastens vært, Anders Høeg Nissen.
Direktør: Vi kender ikke endemålet
Roman Jurowetski, lektor ved Aalborg Universitet Business School, har hjulpet virksomheden undervejs og forklarer i podcasten, at man har brugt open source-software, der speedede processen op.
“Da vi først havde afgrænset projektet og fået styr på data, var det faktisk ikke så kompliceret. For der lå en pakke, der er lavet lige præcis til det, vi skulle bruge,” siger han.
Thomas Mathiesen forventer, at man kan gå i markedet med den nye tjeneste i løbet af i år. Og man er ikke færdig med at arbejde strategisk med kunstig intelligens.
“Jeg tror, at det her er starten på noget, som jeg ikke engang ved, hvad slutter med.”
Lyt til podcasten hos din foretrukne podcastudbyder og på vores hjemmeside via linket her.
Bliv en del af AI Denmark
Hvis du og din virksomhed ønsker at blive en del af et AI Denmark-forløb, så kan I læse mere om, hvordan man ansøger via nedenstående link. Som deltagende virksomhed indgår man automatisk i konkurrencen om Industriens Fonds AI-pris, hvor man kan vinde 200.000 kr. til virksomhedens videre arbejde med kunstig intelligens.