HvORFOR AI?
ER AI NYT FOR DIG? Start her!
Når kunstig intelligens er meget oppe i tiden netop nu, er det ikke uden grund. Det skyldes blandt andet at:
- Vi befinder os i et sweet spot, hvor teknologien er moden til at kunne blive anvendt i langt de fleste virksomheder.
- Samtidig er teknologien så ny, at man kan lægge afstand til konkurrenterne, hvis man udnytter teknologien rigtigt.
Skal I i gang med AI?
Der er så mange muligheder med kunstig intelligens, at det kan være svært at vide, hvordan man bedst kommer i gang.
- Nogle kunstig intelligens-projekter er rettet mod den interne organisation og optimeringen af egne processer og arbejdsgange.
- Andre er rettet eksternt mod en kunde eller brugere af en service.
Uanset hvad I ønsker at opnå med AI, så kan I skyde genvej ved at stå på skuldrene af de erfaringer, vi har gjort os omkring, hvordan man bedst kommer i gang med kunstig intelligens. Her er 5 gode råd, som kan hjælpe jer med at finde ud af, hvor I bør begynde:
Find viden og inspiration
Start med at søge viden og inspiration. At lære af andre virksomheders erfaringer kan være en værdifuld hjælp, så undersøg eksempelvis, hvordan lignende virksomheder har grebet deres proces an.
- Hvilke udfordringer har de løst med AI?
- Hvilke betingelser hjalp udviklingen på vej, eller stod i vejen for den?
Skab overblik over jeres data
Start med at skabe jer et overblik over jeres data og idéer til jeres løsninger.
- Saml et internt hold, som har indsigt i forskellige dele af virksomheden og/eller interesse for jeres teknologiske udvikling. Ofte sidder medarbejdere med unik viden om, hvad kunderne kunne ønske sig mere af jer, hvor processer kan blive mere effektive eller noget helt andet, I ikke selv har overvejet.
- Overvej fra starten, hvilken værdi I vil skabe, og for hvem, samtidig med at I får kortlagt hvilke data I har. Når I ved, hvilken information I har til rådighed og hvilke mål I vil sætte jer, kan I bruge den viden til at skitsere ideer og muligheder.
Start i det små
- Mange forestiller sig, at det er dyrt at komme i gang med AI. Men det er typisk først, når jeres løsning skal sættes i drift, og medarbejdere skal oplæres i nye arbejdsgange, at man kan tale om, at det kan være en større eller mindre investering. Og på det tidspunkt bør man kunne se, hvordan investeringen tjener sig ind igen med AI-løsningen.
- Så start småt og prøv jeres ideer af så tidligt som muligt. På den måde får I fanget eventuelle fejl tidligt i processen, hvor det ikke koster noget at opdage dem, og ofte vil det at lave en billig prototype give klarhed over jeres retning og kaste nye og bedre ideer af sig. Det giver jer et billede af, om I får den værdi ud af løsningen, som I har forventet.
Lad forretningsværdi og teknologi gå hånd i hånd
At få succes med AI handler ikke kun om at udnytte teknologierne inden for kunstig intelligens.
- Skal jeres løsning have flyvehøjde, så skal I finde den rette balance mellem at fokusere på teknologi, forretning og brugere, uanset om brugeren er en kunde, partner og/eller ansat.
- Det er klart for enhver, at man ikke kan lave en AI-løsning uden teknologi, men for få har forstået, hvor vigtigt det er at forankre den teknologiske udvikling i organisationen og hos sine kunder
- Det skal være tydeligt, hvilken værdi løsningen skaber for forretningen og ens kunder, og medarbejderne skal være involveret i processen og føle et ejerskab over udviklingen. Ellers kan vi se, at den store AI-plan risikerer at ende som en forkromet strategi i ledelsens skuffe. Så hav hele tiden for øje, hvilken værdi I arbejder hen imod, og inddrag medarbejderne og jeres kunder i processen.
Kontakt en rådgiver eller ekspert, hvis du går i stå
Det kræver forskellige og dybe kompetencer at lykkes med AI. Både tekniske, forretningsmæssige og organisatoriske kompetencer er vigtige
- Overvej ekstern hjælp, hvis der er noget I ikke umiddelbart selv kan løse, eller hvis I går i stå. Ofte kan rådgivning tidligt i processen sørge for, at man får valgt det rette værktøj fra starten, og når man er på rette vej, er det nemmere at blive selvkørende derfra.
- De færreste SMV’er behøver at have et in-house AI-setup, hvis de får rådgivning på de kritiske tidspunkter i deres AI-proces. Det kan især gælde startfasen, ved en evaluering, og når løsningen skal implementeres.
CASES
Bliv inspireret af de virksomheder, der er i gang med kunstig intelligens! I vores virksomhedsforløb bliver en række danske virksomheder klædt på til at komme godt fra start eller videre med kunstig intelligens.
Vi vi løbende opdatere med indhold fra nye cases her.
Fra vision til virkelighed med et virksomhedsforløb i AI Denmark
Neogrid blev skarpe på hvordan AI kan skabe bedre løsninger for deres kunder
Skal I videre med AI?
Skal man bygge eller købe en løsning? Det gode svar afhænger af den strategi, der ligger bag en idé. Er målet differentiering? Så er det måske en god idé selv at bygge for at fastholde kompetencen in-house. Er der andre, der allerede har bygget en lignende løsning, så er det måske bedre at købe og dermed spare dyr udviklingstid.
Forskellige mål, forskellige tilgange – her er 5 gode råd til dig, der vil videre med din AI-idé:
Afprøv forretningsideen på kunder og netværk
For at blive en succes skal en løsning naturligvis være profitabel – om muligt allerede fra starten men ellers i hvert fald på den lange bane.
Ingen data - ingen AI
Adgang til data i rette mængder og kvalitet er nødvendig for at gøre en AI-idé til en konkret løsning. Mange idéer dør, inden de overhovedet er kommet rigtigt i gang, fordi det viser sig svært – hvis ikke umuligt – at skaffe sig adgang til de data, der skal bruges.
Test den sværeste tekniske del af løsningen først
Involver personer med domæneindsigt og slutbrugere så tidligt som muligt
Initiale succesoplevelser giver momentum
Mange, der er lykkedes med AI, er startet i det små, med projekter der har skabt konkret værdi.
Hvis du vil vide mere...
Virksomheder dyster om Industriens Fonds AI-pris på 200.000 kroner
En præmie på 200.000 kr. er på spil, når Industriens Fonds AI-pris uddeles i år. Det sker 25. august 2022, hvor prisen uddeles som led
Kunstig intelligens giver kaffen den rigtige smag hos BKI
Den kendte kaffeleverandør BKI Kaffe har gennem et virksomhedsforløb i AI Denmark transformeret hele sin indkøbsproces, så den nu bygger på kunstig intelligens. På den
KPMG ser stort potentiale i kunstig intelligens: Næsten ingen grænser for anvendelsesmulighederne
Anvendelsesmulighederne for kunstig intelligens er uanede, lyder det fra konsulenthuset KPMG, som her giver gode råd til, hvordan man kommer i gang med at arbejde
Bliv en del af nyt udvalg og kom på forkant med reguleringen af kunstig intelligens
Hvis du ønsker at være med til at påvirke fremtidens regulering af kunstig intelligens, så kan du her blive klogere på, hvordan du kan blive
Kunstig intelligens kan spare virksomheder for tusindvis af kroner – i timen
Det koster tusindvis og i nogle tilfælde millioner af kroner – i timen – for danske fødevare- og produktionsvirksomheder, når deres maskiner oplever nedbrud. En
Centerchef forklarer: Sådan ser et typisk AI Denmark-forløb ud for virksomhederne
Hvordan ser et AI Denmark-forløb egentlig ud, og hvad får man som virksomhed ud af at gennemgå forløbet? Det gør Jan Overgaard, centerchef ved Teknologisk