HvORFOR AI?
ER AI NYT FOR DIG? Start her!
Når kunstig intelligens er meget oppe i tiden netop nu, er det ikke uden grund. Det skyldes blandt andet at:
- Vi befinder os i et sweet spot, hvor teknologien er moden til at kunne blive anvendt i langt de fleste virksomheder.
- Samtidig er teknologien så ny, at man kan lægge afstand til konkurrenterne, hvis man udnytter teknologien rigtigt.
Skal I i gang med AI?
Der er så mange muligheder med kunstig intelligens, at det kan være svært at vide, hvordan man bedst kommer i gang.
- Nogle kunstig intelligens-projekter er rettet mod den interne organisation og optimeringen af egne processer og arbejdsgange.
- Andre er rettet eksternt mod en kunde eller brugere af en service.
Uanset hvad I ønsker at opnå med AI, så kan I skyde genvej ved at stå på skuldrene af de erfaringer, vi har gjort os omkring, hvordan man bedst kommer i gang med kunstig intelligens. Her er 5 gode råd, som kan hjælpe jer med at finde ud af, hvor I bør begynde:
Find viden og inspiration
Start med at søge viden og inspiration. At lære af andre virksomheders erfaringer kan være en værdifuld hjælp, så undersøg eksempelvis, hvordan lignende virksomheder har grebet deres proces an.
- Hvilke udfordringer har de løst med AI?
- Hvilke betingelser hjalp udviklingen på vej, eller stod i vejen for den?
Skab overblik over jeres data
Start med at skabe jer et overblik over jeres data og idéer til jeres løsninger.
- Saml et internt hold, som har indsigt i forskellige dele af virksomheden og/eller interesse for jeres teknologiske udvikling. Ofte sidder medarbejdere med unik viden om, hvad kunderne kunne ønske sig mere af jer, hvor processer kan blive mere effektive eller noget helt andet, I ikke selv har overvejet.
- Overvej fra starten, hvilken værdi I vil skabe, og for hvem, samtidig med at I får kortlagt hvilke data I har. Når I ved, hvilken information I har til rådighed og hvilke mål I vil sætte jer, kan I bruge den viden til at skitsere ideer og muligheder.
Start i det små
- Mange forestiller sig, at det er dyrt at komme i gang med AI. Men det er typisk først, når jeres løsning skal sættes i drift, og medarbejdere skal oplæres i nye arbejdsgange, at man kan tale om, at det kan være en større eller mindre investering. Og på det tidspunkt bør man kunne se, hvordan investeringen tjener sig ind igen med AI-løsningen.
- Så start småt og prøv jeres ideer af så tidligt som muligt. På den måde får I fanget eventuelle fejl tidligt i processen, hvor det ikke koster noget at opdage dem, og ofte vil det at lave en billig prototype give klarhed over jeres retning og kaste nye og bedre ideer af sig. Det giver jer et billede af, om I får den værdi ud af løsningen, som I har forventet.
Lad forretningsværdi og teknologi gå hånd i hånd
At få succes med AI handler ikke kun om at udnytte teknologierne inden for kunstig intelligens.
- Skal jeres løsning have flyvehøjde, så skal I finde den rette balance mellem at fokusere på teknologi, forretning og brugere, uanset om brugeren er en kunde, partner og/eller ansat.
- Det er klart for enhver, at man ikke kan lave en AI-løsning uden teknologi, men for få har forstået, hvor vigtigt det er at forankre den teknologiske udvikling i organisationen og hos sine kunder
- Det skal være tydeligt, hvilken værdi løsningen skaber for forretningen og ens kunder, og medarbejderne skal være involveret i processen og føle et ejerskab over udviklingen. Ellers kan vi se, at den store AI-plan risikerer at ende som en forkromet strategi i ledelsens skuffe. Så hav hele tiden for øje, hvilken værdi I arbejder hen imod, og inddrag medarbejderne og jeres kunder i processen.
Kontakt en rådgiver eller ekspert, hvis du går i stå
Det kræver forskellige og dybe kompetencer at lykkes med AI. Både tekniske, forretningsmæssige og organisatoriske kompetencer er vigtige
- Overvej ekstern hjælp, hvis der er noget I ikke umiddelbart selv kan løse, eller hvis I går i stå. Ofte kan rådgivning tidligt i processen sørge for, at man får valgt det rette værktøj fra starten, og når man er på rette vej, er det nemmere at blive selvkørende derfra.
- De færreste SMV’er behøver at have et in-house AI-setup, hvis de får rådgivning på de kritiske tidspunkter i deres AI-proces. Det kan især gælde startfasen, ved en evaluering, og når løsningen skal implementeres.
CASES
Bliv inspireret af de virksomheder, der er i gang med kunstig intelligens! I vores virksomhedsforløb bliver en række danske virksomheder klædt på til at komme godt fra start eller videre med kunstig intelligens.
Vi vi løbende opdatere med indhold fra nye cases her.
Fra vision til virkelighed med et virksomhedsforløb i AI Denmark
Neogrid blev skarpe på hvordan AI kan skabe bedre løsninger for deres kunder
Skal I videre med AI?
Skal man bygge eller købe en løsning? Det gode svar afhænger af den strategi, der ligger bag en idé. Er målet differentiering? Så er det måske en god idé selv at bygge for at fastholde kompetencen in-house. Er der andre, der allerede har bygget en lignende løsning, så er det måske bedre at købe og dermed spare dyr udviklingstid.
Forskellige mål, forskellige tilgange – her er 5 gode råd til dig, der vil videre med din AI-idé:
Afprøv forretningsideen på kunder og netværk
For at blive en succes skal en løsning naturligvis være profitabel – om muligt allerede fra starten men ellers i hvert fald på den lange bane.
Ingen data - ingen AI
Adgang til data i rette mængder og kvalitet er nødvendig for at gøre en AI-idé til en konkret løsning. Mange idéer dør, inden de overhovedet er kommet rigtigt i gang, fordi det viser sig svært – hvis ikke umuligt – at skaffe sig adgang til de data, der skal bruges.
Test den sværeste tekniske del af løsningen først
Involver personer med domæneindsigt og slutbrugere så tidligt som muligt
Initiale succesoplevelser giver momentum
Mange, der er lykkedes med AI, er startet i det små, med projekter der har skabt konkret værdi.
Hvis du vil vide mere...
AI kvalitetssikrer TechSaves renseprocesser af høretelefoner
Virksomheden TechSave har gennem et virksomhedsforløb i AI Denmark fået hjælp til at udforske mulighederne for, hvordan AI kan understøtte en kvalitetssikring af deres renseprocesser
Anonym headcount får mere ud af kvadratmeterprisen
Tomme kontorer og døde kvadratmeter koster kassen i butikker og institutioner. Ubiqisense har skabt en løsning, der baner vejen for bedre pladsudnyttelse ved at tælle
Kan AI finde arkivets guldkorn?
Magasinet Historie bad Alexandra Instituttet undersøge, om kunstig intelligens kunne lette journalisternes research i magasinets eget arkiv. Det kom der et positivt svar, et proof
Nybyg eller bedre indretning? Intelligent sensor giver svaret
Efter et AI Denmark-forløb med Alexandra Instituttet tilbyder JJW Arkitekter sine kunder en ny service: En intelligent sensorløsning indsamler data om brugernes udnyttelse af bygningen, så
Kan kyllingefileten kvalitetstjekkes med kunstig intelligens?
TriVisions kamerasystemer kvalitetskontrollerer produkter i fødevareindustrien, hvor fejl er ressourcetunge. Det er dyrt, når en utæt emballage med kylling skal kasseres, og omvendt er det
Sommerland Sjælland bruger AI til at finde unormalt strømforbrug
Sommerland Sjælland har gennem et AI Denmark-forløb fået hjælp af Alexandra Instituttet til at optimere forlystelsesparkens strømforbrug. Læs historien her. Hvor meget strøm bruger de