Du behøver ikke stort kendskab til AI for at have en vision med teknologien og nå den!

IO Group, der hjælper sine kunder i især forsikringsbranchen med eksempelvis at optimere deres mailhåndtering, var blandt de første, der gennemførte et virksomhedsforløb i AI Denmark. Her fortæller de om, hvordan det var, og hvad de fik ud af det.

Vi giver ordet til Jakob Antonsen, CEO i IO Group.

 

Vi kom med i AI Denmark fra marts 2021 og havde derefter et forløb på 6 måneder, hvor vi fik rådgivning og udviklingshjælp. Vi mødte op med en dagsorden om, at vi gerne ville lære om kunstig intelligens, og hvordan vi kan bruge det inden for forsikringsbranchen.

Før forløbet kunne vi automatisere forretningsgangene for vores kunder i forsikringsbranchen, men når man ’bare’ automatiserer, så går man glip af muligheden for, at systemet hele tiden lærer sig selv at blive bedre, som man kan med AI. Det var dét potentiale, vi gerne ville undersøge, om vi kunne indfri.

 Vi ville udvikle et arkiveringstool i Outlook, der havde evnen til at læse og forstå mailens kontekst. Ambitionen er, at hvis man, når man modtager en mail, med det samme har adgang til konteksten – altså, kundens historik, lignende sagers udfald, og foreslåede procedurer, så er 50% af opgaven eller mere allerede løst, idet man modtager en mail.

 Vi havde her den fordel, at vi har adgang til strukturerede data. Der foregår typisk allerede en mere eller mindre manuel sortering af mails i en given virksomhed, så vi har en historik, der kan bruges til at udvikle vores AI-løsning – vi skulle imidlertid finde ud af, hvad i de forskellige mails, der udløser forskellige arkiveringer og afledte opgaver. Vi havde derudover en idé om at lave en ’træningsfri’-model, som blev udviklet alene på eksisterende data ved en kunde. Det var en vision, som vi ikke vidste, om kunne lade sig gøre i virkeligheden, og det var primært den udfordring, vi tog med ind i AI Denmark-forløbet.

 Igennem forløbet fik vi 150 timers adgang til AI-eksperter og blev en del af netværket, vel at mærke uden at skulle betale for det. Vi vidste jo ikke på forhånd, hvad der ville komme ud af det, og ville derfor også have tøvet med at kaste os ud i det uden muligheden gennem AI Denmark. Men nu må vi bare konstatere, at de penge havde været givet godt ud! At komme med en vision og få hjælpen til at realisere den uden selv at have indgående kendskab til AI-teknologierne, det gjorde forskellen.

 

Jeg brugte godt nok noget tid på at sætte mig ind i AI på forhånd, jeg læste nogle artikler, hørte nogle podcast og lignende, nok til at jeg kunne starte en dialog om det. Jeg tog afsæt i en ML-løsning fra Microsoft, så jeg havde et udgangspunkt at tale og forstå ud fra. Men man kan sige, at vi mødte op i AI Denmark med billedet fra en opskrift – vi vidste hvilken ret, vi gerne ville ende op med, men vi vidste ikke, hvordan vi tilberedte den bedst. Så det at mødes med AI-eksperter fra Alexandra Instituttet, som hurtigt kunne konstatere, at NLP (Natural Language Processing) ville være et godt sted at starte, det var allerede en stor hjælp, fordi det snævrede mulighederne ind til det rigtige valg. På den måde fandt vi ud af, at det faktisk var en læse-algoritme, der var vejen for os, og det var præcis den guidning, der skulle til – det var en kæmpe hjælp!

 Nu har vi et færdigt produkt, som vi er klar til at teste. Når man modtager en mail, så vil en service kaldes frem, som med det samme identificerer navn, objekt og adresse, og den vil søge ned i systemet og finde det frem, der er relevant ifht. mailen. Den vil angive, hvilken kunde, skade eller police, den skal arkiveres på. Ambitionen er, at den skal virke fra dag 1 ude hos kunden. Med tiden vil vi som skrevet tilføje flere felter og flere funktioner, så systemet eksempelvis med det samme kan hive den rette formular frem og automatisk udfylde den med de kendte informationer. Løsningen vil løbende blive forbedret, det er fordelen med en AI-motor bag en løsning!