Forsker: Kunstig intelligens styrker virksomheders image

Når virksomheder overvejer at arbejde med kunstig intelligens, er det vigtigt, at de både holder øje med værdien og udgifterne, og om investeringen kan tjene sig selv ind, understreger Sunniva Sandbukt, der er adjunkt ved ITU. Hun har undersøgt små og mellemstore virksomheders arbejde med AI og er kommet til det overraskende resultat, at det godt kan skabe værdi at arbejde med AI, også når det ikke giver direkte monetært afkast, fordi det styrker virksomhedernes image i kunders, medarbejderes og investorers øjne.

I en ny serie sætter AI Denmark fokus på resultaterne af den forskning, som forsker Sunniva Sandbukt har lavet med fokus på kunstig intelligens i danske SMV’er 

Det dominerende budskab om kunstig intelligens er, at det er en nødvendig investering for virksomhederne, og at der er mange penge at tjene.

Sådan mener fra ITU-forskeren Sunniva Sandbukt, som har forsket i, hvordan danske virksomheder anvender kunstig intelligens, herunder virksomheder som har deltaget i AI Denmark.

Denne tilgang skaber ifølge Sunniva Sandbukt stor teknologioptimisme, men også en frygt for at blive ladt tilbage, hvis man som virksomhed ikke hopper med på bølgen. Ved at følge forskellige virksomheder, der har forsøgt sig med at udvikle AI-pilotprojekter, er det blevet tydeligt for hende, at fortællingen om kunstig intelligens og værdiskabelse er betydeligt mere nuanceret end antaget.

AI har både en merværdi og en merpris

Både AI-rådgivere og virksomhedsledere skal holde skarpt øje med, om det kan betale sig at lancere eller optimere et produkt, en service eller en proces med
maskinlæring, understreger Sunniva Sandbukt. For selvom forbedringspotentialet kan synes klart, er det ikke sikkert, at det i sidste ende faktisk bidrager med merværdi.

En virksomhedsleder, hun interviewede, stillede et scenarie op, hvor han spurgte en kunde, om vedkommende kunne tænke sig, at deres produkt blev forbedret med kunstig intelligens, hvortil kunden oftest svarer ja. Han fulgte op: “Hvis de siger ja, så skal du så sige, ’Okay, du betaler allerede X, er du villig til at betale X+N for det?’ Det er et rigtigt vigtigt spørgsmål! For hvor meget koster det mig at udvikle det?”

Man skal med andre ord ikke lade sig forføre af det teknologisk interessante projekt uden også at have for øje, om kunderne faktisk er villige til at betale de ekstra omkostninger, det fører med sig. Den investering, virksomheder laver i kunstig intelligens, skal tjene sig selv ind igen, enten ved at effektivisere eksisterende arbejdsgange eller gennem kunder, der er villige til at betale for de ekstra omkostninger, der er ved at udvikle og integrere AI-løsninger, siger forskeren.

AI skaber værdi på uforudsete måder

Til gengæld skaber kunstig intelligens værdi for virksomhederne på uforudsete måder, fortæller Sunniva Sandbukt. Da hun spurgte ind til, hvad firmaer og eksperter følte, at de fik ud af at arbejde med kunstig intelligens, stod det klart, at flere var glade for at prøve kræfter med kunstig intelligens, uanset hvad resultatet var. ”De fortæller, at de får andre fordele ud af det: De og deres teams lærer mere om data og kunstig intelligens, og mange oplever det som en måde at investere i deres medarbejdere på.”

En virksomhedsleder, Sunniva Sandbukt interviewede, udtrykte det således: “Det lyder spændene, ikke? […] Vi har fået en pris og vi arbejder med AI […] Det er selvfølgelig noget, som gør det lidt nemmere at trække yngre, veluddannede medarbejdere ind.”

Kunstig intelligens lader til at fungere både som employer branding og branding i det hele taget: Ved at arbejde med kunstig intelligens viser man, at man er frontløber, understreger hun. Det er både attraktivt for medarbejderne og kunderne. Selv hvis virksomheden egentlig ikke på sigt regner med at sælge AI-produkter eller at have kunstig intelligens som en del af kernevirksomheden, så udstråler det højt kompetenceniveau, og kan dermed skabe tillid til virksomhedens andre teknologiske ydelser eller udviklerteam.

AI er en god investering for nogle, men ikke for alle

For de fleste små og mellemstore virksomheder er det for ressourcekrævende at udvikle kunstig intelligens specialudviklet til virksomhedens behov, mener Sunniva Sandbukt.

”Hvis du vil have en chatbot, kan man ikke bare lige integrere én; man skal enten hyre en konsulent eller selv have de teknologiske kapaciteter for at tilpasse den.”

Derfor er det mere sandsynligt at brugen af kunstig intelligens hos de fleste små og mellemstore virksomheder foregår gennem teknologiprodukter indkøbt fra andre udbydere, tilføjer hun.  Rasmus Bækby, der er rådgiver for AI Denmark og Manager Business Innovation på Alexandra Instituttet, er enig.

“Skræddersyet AI er ikke en investering, der giver mening for alle. Det er derfor, vi ser ret nøje på forretningscasen, når vi udvælger virksomheder i AI Denmark,” understreger han.

 

Bliv en del af AI Denmark

Hvis du og din virksomhed ønsker at blive en del af et AI Denmark-forløb, så kan I læse mere om, hvordan man ansøger via nedenstående link. Som deltagende virksomhed indgår man automatisk i konkurrencen om Industriens Fonds AI-pris, hvor man kan vinde 200.000 kr. til virksomhedens videre arbejde med kunstig intelligens.