IO Group gjorde vision til virkelighed med et virksomhedsforløb i AI Denmark

Trods begrænset forhåndsviden om kunstig intelligens kan IO Group efter et virksomhedsforløb i AI Denmark nu kalde sin løsning for AI-dreven. Adgang til eksperter og et netværk af virksomheder i samme båd gjorde udslaget.

Situationen for mange virksomheder er, at man ikke ved, hvordan man skal gribe anvendelsen af kunstig intelligens an. Mange virksingeder når desværre ikke engang dertil, hvor de forestiller sig den ’færdige ret’, som IO Group gjorde.

Det er ærgerligt, for vi har teknologien til at opfylde de fleste visioner om optimering og automatisering, men visionen skal være der, for at man kan finde en vej, lyder det fra Jakob Antonsen, CEO i IO Group, der har deltaget i et AI Denmark-forløb.

”Vi er i en tid, hvor vi har adgang til høj viden om teknologierne, men der er en lav frekvens for, hvor mange der rent faktisk har ført det ud i praksis,” siger Jakob Antonsen fra IO Group, der blandt andet arbejder med at optimere sine kunders mailhåndtering med kunstig intelligens.

“I IO Group er vi vant til at implementere software-løsninger hos vores kunder, og det gjorde det oplagt for os at prøve at tage det næste skridt. Men vi danske virksomheder kan sagtens lade os inspirere af hinanden og udnytte hinandens erfaringer til at komme videre.”

Netværk og kunstig intelligens-eksperter var stor hjælp​

Netop netværket i AI Denmark har skabt stor værdi for IO Group, der kunne spejle sig i ligesindedes udfordringer og succeser. Langt de fleste SMV’ere er af en størrelse, hvor det er en stor mundfuld, hvis man alene skal udvikle nye AI-løsninger, forklarer Jakob Antonsen.

De fleste får brug for hjælp før eller siden, men for nogle kan det være en væsentlig del af vejen at lære noget fra en lignende virksomhed eller finde nogen at samarbejde med gennem vidensdelingsarrangementer og netværk – og det var netop noget af det, som de i IO Group kunne tage med fra netværket i AI Denmark.

Og hvis man spørger Jakob Antonsen, om man skal være bekymret for at få stjålet sine ideer i et sådan netværk, er svaret klart: Nej.

”Vi har ikke været bange for at få snuppet vores ideer i netværket. Vi har udbygget vores ekspertise i over 20 år, og også – måske ligefrem især – inden for AI er det afgørende, at man har domæneviden. Det er kun godt, hvis vi kan inspirere hinanden, også på tværs af brancher, så flere kan komme i gang. Man kan alligevel ikke tage patent på værktøjerne inden for teknologierne under kunstig intelligens, så her vejer fordelene ved at netværke helt klart tungest!”

 

Netværket er imidlertid kun en del af pakken, når man får et virksomhedsforløb i AI Denmark. En del af forløbet er 150 timers adgang til førende kunstig intelligens-eksperter, der kan hjælpe virksomheden i den rigtige retning. Det er en særlig stor fordel, når man, som IO Group gjorde det, kommer med en AI-vision, man ikke har fundet den konkrete vej til endnu.

”Man kan nå overraskende meget på de 150 timer, man får i forløbet,” siger Jakob Antonsen.

“Vi vidste ikke på forhånd, hvad vi kunne forvente, men der blev sat en retning fra starten, som har sparet os for at forsøge og eventuelt fejle med forskellige løsninger på egen hånd. Før forløbet havde vi måske ikke selv valgt at investere i 150 timer, når vi ikke vidste, hvad det ville bringe med sig – men nu kan vi se, at de penge havde været givet godt ud!”

Han fortsætter:

“Vi nåede at komme igennem et intensivt forløb med løbende adgang til eksperterne og evalueringer undervejs. Nu er vi ikke bare endt op med et færdigt produkt, vi har også fået ressourcerne og kompetencerne til at være selvkørende herfra.

AI-mailhåndtering løser 50% af opgaven i samme øjeblik som en mail modtages​

Det færdige produkt, som IO Group nu kan tage med ud af forløbet, er et videreudviklet mailhåndteringssystem, der ikke længere bare er automatisk, men nu hele tiden forbedrer sig selv. Virksomheden regner med, at det kommer til at optimere arbejdsgangene i relation til deres kunder, der primært er inden for forsikringsbranchen.

”Vores ambition var, at når man modtager en mail, så er halvdelen af opgaven faktisk løst, fordi man med det samme får identificeret navn, objekt og adresse, samtidig med at relevant materiale i forbindelse med kunden, skaden og/eller policen hentes frem,” siger direktøren.

“Vi udnytter de strukturerede data, vores kunder i forvejen har i deres systemer, og at de fleste allerede sorterer mails, mere eller mindre manuelt – så vi burde kunne få vores løsning til at virke fra dag 1 hos kunden. På sigt vil vi også gerne videreudvikle løsningen, så de rette formularer til håndteringen af sagen ligeledes automatisk hentes frem og udfyldes med de relevante informationer, men det er næste skridt.”

IO Group fik hjælp af AI-eksperter fra Alexandra Instituttet, der foreslog IO Group at udnytte NLP (Natural Language Processing) i løsningen af deres konkrete udfordring. Det viste sig at være den helt rigtige vej og det helt rigtige AI-værktøj for virksomheden, der nu tester deres færdige løsning, så den kan blive helt klar til at optimere mailhåndteringen hos deres kunder i forsikringsbranchen.

Hvis du vil vide mere…

Hvis du gerne vil blive klogere på andre virksomheders erfaringer med kunstig intelligens, kan du læse flere cases fra AI Denmark her:

Syncsence opdagede at AI var den eneste løsning på deres problem

Neogrid blev skarpe på, hvordan AI kan skabe bedre løsninger for deres kunder