Kunstig intelligens udgør et stort potentiale for mange virksomheder. Men det er ikke lige meget, hvordan man går i gang med at implementere kunstig intelligens i sin forretning, lyder det i en klumme af Anders B. Christjansen fra Innovation Centre Denmark i Silicon Valley, der har talt med en international specialist om emnet.
ANDERS B. CHRISTJANSEN
SECTOR EXPERT, INNOVATION CENTRE DENMARK SILICON VALLEY
Hos Innovation Centre Denmark (ICDK) har vi drøftet potentialet for kunstig intelligens med eksperter fra førende globale tech-knudepunkter, og der ingen tvivl om, at der er stort potentiale i at se ud over landegrænser og tage ved lære af den rivende udvikling i udlandet.
Kunstig intelligens har potentiale til at påvirke fremtiden for enhver industri og snart hvert enkelt menneske. Et glimt af denne fremtid er allerede tilstede i dag, den er bare globalt ulige distribueret. I Silicon Valley, verdens førende tech- og innovationsøkosystem og hjemsted for førende techvirksomheder som Amazon, Apple, Google, Meta (Facebook) og Tesla, benyttes kunstig intelligens på daglig basis i form af alt fra selvkørende biler og leveringsrobotter til stemmeaktiverede mobiltelefoner.
“Du skal ikke spørge, hvad din virksomhed kan gøre for at implementere kunstig intelligens. I stedet bør dit første spørgsmål være, hvad din virksomhed prøver at opnå.“
Will Ross, CEO hos Federato AI
Over 40 pct. af verdens venture kapital er investeret i Silicon Valley, og mere specifikt er op imod 30 mia. dollar investeret i AI-startups inden for de seneste år.
Tilsvarende har Kina ambitioner om at blive en global leder på området for kunstig intelligens frem mod 2030. Det har medført store investeringer og øget fokus på markedet og har banet vejen for både ny forskning og nye datadrevne forretningsmodeller.
Spørgsmålet er, hvordan danske virksomheder og erhvervsledere kan ride med på AI-bølgen og drage nytte af de nye tendenser og ekspertviden fra udlandet. Hos IDCK i Silicon Valley har vi rakt ud til vores netværk af eksperter inden for kunstig intelligens for at finde svar på netop det spørgsmål.
Ifølge Will Ross, CEO hos Silicon Valley-startupvirksomheden Federato, der udvikler kunstig intelligens til forsikringsbranchen, byder kunstig intelligens både på muligheder og udfordringer. Han peger på, at det er væsentligt at stille de rette spørgsmål for at få succes inden for området.
”Du skal ikke spørge, hvad din virksomhed kan gøre for at implementere kunstig intelligens. I stedet bør dit første spørgsmål være, hvad din virksomhed prøver at opnå – og herefter hvordan du bedst vurderer, om kunstig intelligens er den rette teknologi,” forklarer Will Ross, der bl.a. er tidligere manager hos IBM Watson.
Han peger på, at erhvervsledere ofte forsøger at implementere kunstig intelligens, uden at det reelt stemmer overens med virksomhedens målsætninger eller skaber forretningsmæssig værdi. Samtidig – påpeger han – skal virksomheder være klar på at investere kapital og tid for at opnå succes. Som med ethvert nyt projekt får man det ud af det som man investerer i det. Og her fejler kunstig intelligens-projekter ofte pga. begrænset kapital eller ressourcer. Så det er vigtigt at have for øje, inden man går i gang.
”Start småt og mål resultaterne undervejs. Og hav fokus på forretningsværdien,” siger han.
Han understreger vigtigheden af at identificere, hvilken forretningsmæssig værdi man ønsker at skabe med kunstig intelligens og på den baggrund sætte sig en række mål, der kan monitoreres.
Ved at ”starte småt og målbart” kan erhvervsledere nemmere se, hvor de har succes og begynde at identificere forretningsmuligheder på tværs af virksomheden, siger han og tilføjer, at det også er væsentligt at have øje for, at brugen af kunstig intelligens sker på ansvarlig vis – også kendt som Responsible AI.
Der er en stigende tendens til, at virksomheder, der benytter kunstig intelligens, bliver mere og mere bevidste om deres ansvar i forbindelse med implementeringen af teknologien. Både universiteter, herunder Stanford Institute for Human-Centered AI, og hele nonprofit økosystemet som f.eks. OpenAI, har udbredt forskningen inden for Responsible & Explainable AI. Det fokus har ligeledes bredt sig til startups og ikke mindst de store, veletablerede techvirksomheder, der ønsker at ændre kurs for at sikre ansvarlig brug af kunstig intelligens. Og det skaber optimisme omkring fremtiden for teknologien, forklarer Will Ross.
Hos IDCK ønsker vi at bygge bro mellem Danmark og førende techhubs.
Silicon Valley og Kinas boomende økosystemer kan være katalysatorer for, at erhvervsledere kan teste ideer og styrke deres forretning. Med indgående viden direkte fra de store techgiganter, førende universiteter og nyeste AI-startups søger vi kontinuerligt at styrke danske virksomheders forståelse af kunstig intelligens med adgang til netværk og ekspertviden.
Vi står klar til at hjælpe danske virksomheder, der har brug for en sparringspartner på deres AI-rejse.
Hvis du og din virksomhed ønsker at blive en del af et AI Denmark-forløb, så gå til ansøgningsformularen. Som deltagende virksomhed indgår man automatisk i konkurrencen om Industriens Fonds AI-pris, hvor man kan vinde 200.000 kr. til virksomhedens videre arbejde med kunstig intelligens.