Den kendte kaffeleverandør BKI Kaffe har gennem et virksomhedsforløb i AI Denmark transformeret hele sin indkøbsproces, så den nu bygger på kunstig intelligens. På den måde kan virksomheden spare penge, og man er ikke længere afhængig af bestemte typer kaffe fra særlige regioner.
Fordelene ved kunstig intelligens er ikke kun forbeholdt unge teknologivirksomheder, der er født digitale.
Det kan den kendte danske kaffeleverandør BKI Kaffe, stiftet i 1960, skrive under på. Virksomheden har gennem et AI Denmark-forløb transformeret hele sin indkøbsproces af råkaffer, som nu i langt højere grad bygger på kunstig intelligens.
Konkret hjælper algoritmer nu virksomheden med at optimere smagsprofiler, så virksomheden kan spare penge og ikke længere er afhængig af at importere kaffer fra bestemte regioner.
“Den tid, man investerer, kommer tifoldigt hjem igen ift. til de resultater, man får ud af at være med.”
Ib Hauberg, fabrikschef hos BKI Kaffe
”Vi har arbejdet med hele vores indkøbsprofil med udgangspunkt i, om vi egentlig kunne gøre vores indkøbere arbejdsløse,” siger Ib Hauberg, der er fabrikschef hos BKI Kaffe, med et smil på læben.
Konkret har man gennem AI Denmark-forløbet fået hjælp til at sætte forskellige smagsprofiler på formel, så den kunstige intelligens kan beregne, hvordan man mest optimalt sammensætter de forskellige typer af kaffe, der ender ude hos de kaffeglade kunder. Det giver en helt anden fleksibilitet i indkøbsprocessen ikke længere at skulle være afhængig af at kunne importere bestemte typer råkaffe, forklarer Ib Hauber
“Vores udbytte er, at vi kan spare penge, optimere vores recepter og frigøre os fra de begrænsninger, der kan være, hvis vi ikke kan få givne råkaffer hjem, så vi har nu mulighed for – via algoritmer – at få lavet den samme kopprofil via en anden sammensætning” – Ib Hauberg, fabrikschef hos BKI Kaffe
Samtidig er kunstig intelligens nu med til at reducere virksomhedens omkostninger i indkøbsprocessen
“Vores udbytte er, at vi kan spare penge, optimere vores recepter og frigøre os fra de begrænsninger, der kan være, hvis vi ikke kan få givne råkaffer hjem, så vi har nu mulighed for – via algoritmer – at få lavet den samme kopprofil via en anden sammensætning,” siger Ib Hauberg fra BKI Kaffe.
Samarbejdet mellem BKI og AI Denmarks rådgivere er gået ud over al forventning. Den største udfordring var, at man i begyndelsen lige skulle lære at tale samme sprog.
BKI Kaffe har dog kun roser til overs for det samarbejde, der er foregået mellem virksomheden og de enkelte AI-rådgivere.
“Udfordringen var, at vi skulle have samme mindset fra vores ansatte, som er praktiske grise, og folkene fra Teknologisk Institut, så vi kunne forme et projekt. Vi fik Philipp Trenel koblet på fra Teknologisk Institut, som virkelig forstod at forklare tingene, så vi kunne lave et fælles projekt,” siger fabrikschefen.
Han giver et godt råd med på vejen til andre virksomheder, som gerne vil i gang med at arbejde med kunstig intelligens – f.eks. som led i et AI Denmark-projekt.
“Hvis sådan et projekt her skal virke, skal det være forankret i topledelsen, det rigtige team skal sættes med de rigtige folk, og så er det vigtigt, at man sætter tid af til projektet. Men den tid, man investerer, kommer tifoldigt hjem igen ift. til de resultater, man får ud af at være med.”
Hvis du og din virksomhed ønsker at blive en del af et AI Denmark-forløb, så gå til ansøgningsformularen. Som deltagende virksomhed indgår man automatisk i konkurrencen om Industriens Fonds AI-pris, hvor man kan vinde 200.000 kr. til virksomhedens videre arbejde med kunstig intelligens.