I en ny serie sætter AI Denmark fokus på resultaterne af den forskning, som forsker Sunniva Sandbukt har lavet med fokus på kunstig intelligens i danske SMV’er.
Hvordan forholder små og mellemstore virksomheder i Danmark sig til kunstig intelligens? Det har Sunniva Sandbukt, der er adjunkt på ITU, undersøgt gennem en række interviews med virksomheder, som arbejder med kunstig intelligens, herunder virksomheder der har været med i AI Denmark. Sunniva Sandbukts forskning er der kommet fire interessante observationer ud af, som vi vil formidle i en ny serie af interviews.
Først dykker vi ned i, hvad Sunniva Sandbukt betegner som en hype omkring kunstig intelligens, som ifølge forskeren kan gøre det svært for små og mellemstore virksomheder at få et realistisk billede af, hvordan kunstig intelligens kan understøtte deres forretning.
”Der er en tendens til, at nye teknologier bliver præsenteret med bombastiske udsagn, for eksempel at digitalisering kan frelse jer eller ødelægge alt,” fortæller Sunniva Sandbukt fra ITU.
”Inden for min verden ville vi kalde den slags udsagn for teknologisk deterministiske i enten den utopiske eller dystopiske version. Begge går ud fra, at teknologien helt sikkert kommer til at gøre noget bestemt, som man tror bliver enten godt eller dårligt. Der er brug for flere nuancer.”
Et eksempel på den negative fortælling – forklarer hun – er de iagttagere og konsulenter, som i medier, offentligheden bredere set eller på konsulentbesøg f.eks. siger noget i retning af, at ”hvis man som SMV ikke hopper med på AI-bølgen, har man ikke en forretning om fem år.”
”Det skaber jo en stemning af panik, så folk føler, at de er nødt til at hoppe med på bølgen. Omvendt er der en risiko for, at virksomhederne har urealistiske forventninger til, hvilke problemer kunstig intelligens kan løse, og hvad de får ud af det,” siger hun.
”En virksomhedsleder, jeg interviewede, gav udtryk for, at det nærmest kan være tabubelagt at indrømme, at man ikke bruger kunstig intelligens, omtrent som hvis man sagde, man ikke er med i den grønne omstilling. Det viser jo noget om, hvilke forventninger samfundet har til, hvad denne type teknologi kan og skal,” fortsætter hun.
“Vi hører meget om, at Danmark er europamestre i AI, men det skaber en stemning, hvor firmaerne føler sig presset til ikke at halte bagefter.” Sunniva Sandbukt, adjunkt på ITU
En anden udfordring er, at mange SMV’er mangler ressourcer til at komme i gang med at bruge teknologien.
”Vi hører meget om, at Danmark er europamestre i AI, men det skaber en stemning, hvor firmaerne føler sig presset til ikke at halte bagefter. Omvendt er mange motiveret for at deltage, fordi det er spændende for vedkommende som udvikler eller som CEO, men problemet er, at SMVerne har få ressourcer.”
Det landsdækkende initiativ AI Denmark, som er finansieret af Industriens Fond, har netop til formål at skabe rammerne for, at flere danske SMV’er trygt kan komme i gang med at bruge teknologien. Her er det bl.a. muligt at komme i betragtning til et gratis virksomhedsforløb, som strækker sig over en halvårlig periode, hvor man får professionel hjælp til at implementere teknologien.
Sunniva Sandbukt fortæller, at det er vigtigt, at initiativer som AI Denmark og lignende organisationer samt kommercielle virksomheder med fokus på kunstig intelligens får formidlet til virksomhederne, at kunstig intelligens ikke kan løse alle problemer.
”Der ligger et stort ansvar på spillere som AI Danmark og andre aktører på området i at være tydelig omkring, at den type problemer, som AI kan løse, er mere begrænset, end man ofte får indtryk af. Det er ikke dårligt; det betyder bare, at AI kan løse nogle meget bestemte problemstillinger rigtig godt,” siger hun.
Udsagnet er Teknologisk Instituts Peter Lemcke Frederiksen, der er projektleder i AI Denmark, enig i. Han lægger vægt på, at AI Denmark er en del af løsningen i at få kunstig intelligens ned i øjenhøjde.
”Hele formålet med AI Denmark er at få kunstig intelligens ned i øjenhøjde og forsøge at gøre teknologien anvendelig over for SMV’erne,” siger han.
”Fra projektets start har vi f.eks. været meget opmærksomme på at have fokus på at formidle, hvilken værdi teknologien kan skabe her og nu, frem for f.eks. at gå ind i futuriske debatter om, hvad der vil ske om 15-20 år, eller gå ind i lange diskussioner af, hvad kunstig intelligens egentlig er,” siger han.
Og de foreløbige resultater fra AI Denmark indikerer klart, at mange danske virksomheder allerede nu har draget fordel af at være med i et virksomhedsforløb.
”Det, som vi kan se, er også, at AI Denmark i høj grad bidrager til at skabe værdifulde forandringer i de enkelte virksomheder, hvad enten det er i form af at optimere processer, skaber nye forretningsmodeller eller udvikle nye produkter.”