CASE: Neogrid blev skarpe på, hvordan AI kan skabe bedre løsninger for deres kunder

Masser af sensorer samler masser af data om bygningers energiforbrug. Men det kræver AI at skabe overblik og dermed muligheden for at nedsætte forbruget smart.

Neogrid Technologies arbejder med intelligent databaseret varmestyring i bygninger, herunder reduktion af energispild i bygninger. Neogrid er et  12-mands-firma lokaliseret i Aalborg Ø, hvis kernekompetence ligger i dataindsamling, dataanalyse og intelligent bygningsstyring. I dag er virksomhedens løsninger aktive i over 500 bygninger og deres styring kører 24/7 i 300 af bygningerne.

”AI Denmark har hjulpet os med at blive skarpe på, hvordan vi kan udvikle vores teknologi med AI-værktøjer, så vi opfylder og leverer de servises, som vores kunder efterspørger” Fortæller Henrik Lund Stærmose, direktør i Neogrid Technologies

Grøn agenda med AI

Neogrids software bruger data til at levere komfort, energieffektivisering og energifleksibilitet til bygninger. I praksis betyder det, at de sikrer, at bygninger ikke bruger mere energi end det de skal, for at levere det nødvendige komfortniveau. På samme tid sikrer løsningen, at bygningerne bruger energi på de tidspunkter på døgnet, hvor det giver mest mening i forhold til økonomi og vedvarende energiproduktion. 

Neogrids AI-baserede bygningsstyring sikrer, at energispild bliver detekteret, og at bygningen kører så effektivt og på så meget vedvarende energi som muligt. Det betyder, at der kan spares op til flere ton CO2 om året pr. bygning på de større bygninger. -Jo bedre vores algoritmer bliver, desto grønnere bliver vores kunders bygningsdrift, fortæller Henrik Lund Stærmose.

 

Motivationen for at deltage i AI Denmark

Neogrid Technologies tilmeldte sig virksomhedsforløbet i AI Denmark for at blive inspireret. De var i forvejen dygtige til at arbejde med machine learning, men havde brug for hjælp til at undersøge ønsker, behov og udfordringer for en ny kundegruppe, og hvordan man bedst drifter mere komplekse bygninger med mere sammensatte systemer. Desuden ønskede de sparring omkring hvilke AI-metoder, algoritmer og værktøjer de kunne bruge til at udvikle og forbedre deres software.

”vi skal ikke tro vi ved hvad vores kunder vil have, vi skal vide, hvad det er de har brug for"

Mere kundefokuseret udnyttelse AI

Neogrids deltagelse i AI Denmark har især hjulpet dem med at prioritere og med at lave en strategi for deres AI-udnyttelse baseret på kundernes reelle behov og deres værdikæde i interaktionen med andre systemer og leverandører. Endvidere gav projektet mulighed for at netværke med andre virksomheder og blive inspireret af andres arbejde med AI.

Under forløbet med AI Denmark arbejdede Neogrid med at finde ind til de områder, som deres kundeskare finder interessante – bl.a. hvordan man kan gøre komplekse problemstillinger mere simple for brugerne, hvordan man leverer mere værdi med færre ressourcer, herunder hvordan man sikrer en effektiv fejlfinding. 

Noget af det vigtigste Neogrid tog med fra AI Denmark var en kundefokuseret tilgang til AI – Vi skal ikke tro vi ved hvad vores kunder vil have, vi skal vide, hvad det er de har brug for, forklarer Henrik Lund Stærmose.

Er du interesseret i at blive en del af netværket i AI Denmark og deltage i et virksomhedsforløb? Så læs mere og ansøg om en plads her: